lauantai 27. joulukuuta 2008

Projekti venyyy...

Kun keväällä läksin niin sopimuksessa oli päättymispäivä 15.12.08, joka nyt on siis jo takanapäin. Juuri saamani puhelun perusteella voi ennakoida että loppua ei tiedä vielä kukaan. Tämä on sitä tyypillistä "projektivientityöskentelyä". Varsinkin kun työskennellään aasialaisten kanssa. Aikataulut kun ovat lähinnä ohjeellisia ja viikot voivat kääntyä vuosiksi! Se että projektin luovutus venyy parilla vuodella ei ole mikään suurharvinaisuus.

Tällä kertaa puhelu alkoi lakoniseen "Terve!"-toivotukseen (paikalliset käyttävät tuota aloitusta soittaessaan minulle). Jo aloituksen tyylistä arvasin mitä tuleman pitää. :( Keskeytymätön koeajo keskeytetty jälleen ja tällä kertaa syy on vuoto kattilassa. No vastahan se on toinen viikon sisään. Ollaan menty viikossa kaksi viikkoa aikataulussa taaksepäin!

Jos ei olisi kiire seuraavaan projektiin niin eihän tässä mitään. Lämmintä riittää ja verovapauskin takaa hieman suuremman käteenjäävän tulon. :)

Tälläistä on työskentely ulkomailla.

Reissumies

torstai 25. joulukuuta 2008

Vuoden 2008 viimeiset hetket viidakon laidalla

"Mistel, mistel! I have veli goda tempolaly solution!" Jaaha, vai näin alkaa tämä päivä. Viimeisen viikon aikana on ollut yksi vuoto, yksi ylikuumentunut moottori, yksi ehkä kaksi tuhoutunutta sulkusyötintä ja vuotava lauhdutin. Ja nyt tällä järjenjättiläisellä on idea. Huoh. No kuunnellaan.

Eihän se idea mitenkään liittynyt siihen miten mikään näistä ongelmista olisi korjattu vaan siihen miten voidaan taas ohittaa yksi ongelma jälleen, ratkaisematta sitä (sic!). Tätä se on ollut aina täällä Aasiassa. Ei ole eroa onko maa Kiina, Intia tai Indonesia. Aina on joku kertomassa miten helposti ongelmat on poistettavissa kun vain ohitetaan jotain ja unohdetaan alkuperäinen syy.

Ensimmäisen kerran kun kuulin tämän lauseen yli kymmenen vuotta sitten ensimmäisellä Kiinan komennuksella, yritin puhua kaverin ympäri. Tietenkään siinä onnistumatta. Parin tunnin päästä kaveri tosin ilmestyi takaisin naama mustana hiilipölyräjähdyksen jäljiltä ja totesi:"Mistel, mistel! That was not veli goda tempolaly solution!"

Nykyään vain totean "no good" ja jos ei mene perille, niin joutuu toteamaan että "niinpä"! Yksi nykyhetken suurimmista ongelmista on ettei meillä ole WC tiloja työmaalla. Ovat näköjään naulanneet ovet umpeen. Olisihan ollut edes jonkilainen näkösuoja, koska "WC" ei ole muuta kuin reikä lattiassa... No, se on näitä iloja täällä. Eipä ainakaan palele! :)

Terveisiä Viidakon laidalta, päiväntasaajaan alta,

Reissumies

PS
Aika surrealistinen tunne kuunnellä Radio Suomen nettilähetystä ja kauneimpia joululauluja! ;)